Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Lasek: PPL sfinansuje rozbudowę Lotniska Chopina

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-11-2024
Ostatnia modyfikacja:
19-11-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy/PAP

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Lasek: PPL sfinansuje rozbudowę Lotniska Chopina
Fot. ZDG TOR
Koncepcja rozbudowy Lotniska Chopina zostanie zaprezentowana w grudniu – powiedział w wywiadzie dla PAP Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK. Celem inwestycji jest zwiększenie możliwości operacyjnych warszawskiego portu, aby z łatwością obsługiwane było nawet 30 mln pasażerów rocznie. Modernizacja zostanie sfinansowana w całości przez Polskie Porty Lotnicze.

Ograniczenia infrastrukturalne największego portu lotniczego w Polsce nie są żadną tajemną wiedzą, co potwierdza wstępny raport slotowy na przyszłoroczny sezon letni. Zewnętrzny koordynator przyznał zaledwie 67,8 proc. wnioskowanych slotów, odrzucając prawie 50 tys. aplikacji. Zapotrzebowanie na loty z „Okęcia”, na którym chcą się rozwijać „tanie” linie z Węgier, a przede wszystkim Polskie Linie Lotnicze LOT, które muszą zbudować masę krytyczną pod lotnisko w Baranowie, jest bardzo duże, więc władze centralne we współpracy z Polskimi Portami Lotniczymi (operator Lotniska Chopina) planują rozbudowę warszawskiego portu.

Wzrost zdolności operacyjnych Chopina

W grudniu zostaną zaprezentowane koncepcja, harmonogram i koszty modernizacji stołecznego lotniska, o czym powiedział w wywiadzie dla PAP Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK, który wyznał, że celem inwestycji w rozwój infrastruktury Lotniska Chopina jest możliwość sprawniej obsługi nawet 28-30 mln pasażerów rocznie i absorbcja rosnącego ruchu lotniczego, aby w 2032 roku, kiedy otwarty zostanie Centralny Port Komunikacyjny, na centralne lotnisko przeniesiona została konieczna masa krytyczna. Wiceminister prognozuje, że 30 mln pasażerów Chopin może obsłużyć już w 2030 roku.

Maciej Lasek podkreślił, że liczba operacji jest na podobnym lub trochę mniejszym poziomie niż w rekordowym 2019 roku, lecz latające samoloty są większe i tym samym przewożą więcej pasażerów. W I kwartale br. Lotnisko Chopina odprawiło więcej pasażerów niż w rekordowym dla branży roku, więc konieczne są nakłady finansowe, które przesuną granicę przepustowości warszawskiego portu. Obecne dane wskazują, że granicą wydolności operacyjnej lotniska jest obsłużenie w ciągu jednego roku 24 mln pasażerów. – Największym błędem naszych poprzedników było wstrzymanie inwestycji na Lotnisku Chopina – zaznaczył Lasek, wskazując, że „nasi pasażerowie nie będą latać z Budapesztu”.

Krajowy inwestor

Rozbudowę „Okęcia” sfinansuje w całości operator portu, czyli Polskie Porty Lotnicze. – Inwestycja planowana jest w taki sposób, by nie pochłaniała tych środków, których później nie będzie można zamortyzować – zaznaczył Lasek, dodając, że „PPL są spółką, która ma bardzo dobry wynik”, więc bycie inwestorem jest zasadne. Rezultat finansowy mógłby być jednak lepszy, gdyby nie „błędy z przeszłości”, czyli decyzja rządów PiS o inwestycji w port w Radomiu, którego strata finansowa została pokryta z wyniku na działalności operacyjnej „Okęcia”.

Ze słów wiceministra infrastruktury wynika, że nowa infrastruktura będzie „średniej” jakości, tzn. nie będzie ona niskokosztowa, lecz nie będzie ona także najnowocześniejsza. – Nie musimy planować tego standardu na najbliższe kilkanaście lat, bo w 2032 r. będzie oddane nowe lotnisko w Baranowie – podkreślił Maciej Lasek. Dla Warszawy wzorem może być terminal 2G w paryskim porcie im. Charlesa de Gaulle’a, który zbudowano za niską cenę, aby odciążyć główny terminal Schengen, wspierając rozwój sieciowy Air France.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Ethiopian Airlines: Do Warszawy sześć razy w tygodniu?

Pasażer i linie lotnicze

Ethiopian Airlines: Do Warszawy sześć razy w tygodniu?

Mateusz Kieruzal 19 listopada 2024

Air China do Warszawy codziennie?

Pasażer i linie lotnicze

Air China do Warszawy codziennie?

Mateusz Kieruzal 18 listopada 2024

Z Warszawy do Dżeddy?

Pasażer i linie lotnicze

Z Warszawy do Dżeddy?

Mateusz Kieruzal 18 listopada 2024

Zobacz również:

Lasek (CPK): Nowa polityka rozwoju lotnictwa będzie bardziej wszechstronna

Infrastruktura i lotniska

Lasek (CPK): Nowa polityka rozwoju lotnictwa będzie bardziej wszechstronna

Roman Czubiński 31 października 2024

Lasek: CPK nie wpłynie negatywnie na lotniska regionalne

Infrastruktura i lotniska

Lasek: CPK nie wpłynie negatywnie na lotniska regionalne

Newseria Biznes 29 października 2024

Lasek: Audyt CPK na rząd. Trwa walka o Mazowsze

Infrastruktura i lotniska

Lasek: Audyt CPK na rząd. Trwa walka o Mazowsze

Łukasz Malinowski 18 kwietnia 2024

Pozostałe z wątku:

Ethiopian Airlines: Do Warszawy sześć razy w tygodniu?

Pasażer i linie lotnicze

Ethiopian Airlines: Do Warszawy sześć razy w tygodniu?

Mateusz Kieruzal 19 listopada 2024

Air China do Warszawy codziennie?

Pasażer i linie lotnicze

Air China do Warszawy codziennie?

Mateusz Kieruzal 18 listopada 2024

Z Warszawy do Dżeddy?

Pasażer i linie lotnicze

Z Warszawy do Dżeddy?

Mateusz Kieruzal 18 listopada 2024

Zobacz również:

Lasek (CPK): Nowa polityka rozwoju lotnictwa będzie bardziej wszechstronna

Infrastruktura i lotniska

Lasek (CPK): Nowa polityka rozwoju lotnictwa będzie bardziej wszechstronna

Roman Czubiński 31 października 2024

Lasek: CPK nie wpłynie negatywnie na lotniska regionalne

Infrastruktura i lotniska

Lasek: CPK nie wpłynie negatywnie na lotniska regionalne

Newseria Biznes 29 października 2024

Lasek: Audyt CPK na rząd. Trwa walka o Mazowsze

Infrastruktura i lotniska

Lasek: Audyt CPK na rząd. Trwa walka o Mazowsze

Łukasz Malinowski 18 kwietnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5